Még nem regisztráltam

Kult

Húsbárd, kalapács, rúzs, torta, vizelet – a múzeumi vandálok legemlékezetesebb akciói

Márton Jankovics
Márton Jankovics

Úgy tűnhet, mintha az utóbbi években elharapózott volna a múzeumi vandalizmus, lassan már fel sem kapjuk a fejünket, ha megtámadnak egy Leonardo– vagy Van Gogh-képet. De korántsem napjaink klímaaktivistái találták fel ezt a műfajt, hiszen a képrombolás csaknem egyidős magukkal a képekkel. Íme néhány híres eset, ami mutatja, hogy nemcsak a művészek a képrombolók is igencsak kreatívak tudnak lenni. Ha bővebben olvasnál a témáról, ebben a cikkünkben teheted meg.

Szerintetek melyik akció volt a legemlékezetesebb?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

5 szavazat.
STEFANO BIANCHETTI / CORBIS / GETTY IMAGES

Húsbárddal Velázquezre

A múzeumokat megcélzó kortárs aktivizmus egyik legfontosabb történelmi előzménye Mary Richardson 1914-es akciója, aki a nők politikai egyenjogúságáért küzdő szüfrazsett volt a 20. század eleji Nagy-Britanniában. Hatalmas botrányt kavart, hogy Richardson egy húsbárddal esett neki Velázquez Vénusz tükörrel című képnek, és súlyosan meg is rongálta azt, így tiltakozva a leghíresebb szüfrazsett, Emmeline Pankhurst bebörtönzése ellen. A 110 évvel ezelőtti támadás inspirálta a Just Stop Oil klímaaktivistáit is, akik tavaly ősszel estek neki kalapáccsal a biztonsági üvegnek.

Costa / leemage / Leemage via AFP

Tortával a Mona Lisára

A Mona Lisa sem kerülhette el a múzeumi vandálok figyelmét, Leonardo portréja kapott már mindent az elmúlt száz évben. Eleve egy műkincsrablási ügy tette popkulturális ikonná 1911-ben, majd próbálták megdobni kővel és teáscsészével is, a 70-es években pedig egy mozgássérültek jogaiért küzdő aktivista öntötte le vörös festékkel a Tokiói Nemzeti Múzeumban. Az elmúlt években kiújultak a támadások a Louvre legértékesebb festménye ellen: idén év elején levessel öntötték le zöld aktivisták, egy önmagát nőnek kiadó férfi pedig tortával támadt rá.

GETTY IMAGES

Kalapáccsal Michelangelóra

Én vagyok a feltámadott Jézus Krisztus! – ezzel a felkiáltással rontott rá 1972-ben Michelangelo Pietàjára Tóth László, a pilisvörösvári születésű geológus, aki súlyos károkat okozott a szoborban. A férfi először pszichiátriára került, majd kitoloncolták Olaszországból, a restaurált Pietà pedig azóta is golyóálló üveg mögött látható a Szent Péter Bazilikában.

122224910

Késsel Rembrandtra

Az Éjjeli őrjáratot először 1911-ben támadta meg késsel egy munkanélküli cipész, ám a vastag lakkréteg megvédte Rembrandt egyik leghíresebb festményét. Szintén kést használt az a zavarodott elméjű tanár, aki 1975-ben rontott rá a képre, és ő mintegy harminc centiméternyi, cikkcakkos vágásokat ejtett rajta. azt mondta, hogy az Úr parancsolta neki, hogy megtegye ezt, bár az nem derült ki, miért is volt olyan égetően fontos a mindenség teremtőjének, hogy a németalföldi festészet egyik legfontosabb alkotását egy kenyérvágóval megbüntesse. 1990-ben egy pszichiátriáról kiszökött beteg savval öntötte le a képet, de a teremőrök szerencsére hamar közbe tudtak avatkozni és lemosták a vásznat. A sav végül csak a festményt borító vastag lakkrétegben tett kárt, így teljesen helyre tudták állítani

Piet Mondrian 'Composition in blue, red and yellow' 1921. Pieter Cornelis 'Piet' Mondrian 1872 – 1944, Dutch painter. (Photo by Ann Ronan Picture Library / Ann Ronan Picture Library / Photo12 via AFP)

Hányással Mondrianra

Egy kanadai művészeti diák, Jubal Brown a híres absztrakt festő, Piet Mondrian egyik képét próbálta meg lehányni kék festékkel, az incidens után nem sokkal pedig kiderült, hogy korábban egy másik kortárs festménnyel is megtette ezt egy galériában, csak ott piros színezéket használt. Brown deklarált célja a burzsoá művészet fölforgatása volt, és szerette volna trilógiává bővíteni a mutatványt azzal, hogy sárga színnel is lehány egy kortárs művet, de végül a jogi következmények miatt nem sikerült kiteljesítenie életművét.

UNITED KINGDOM - CIRCA 2010:  Tate Modern in London, United Kingdom on January 01 2010 - Material Gestures, Cy Twombly's paintings. Tate Modern, international modern and contemporary art, Bankside.  (Photo by Jean Marc CHARLES/Gamma-Rapho via Getty Images)

Csókkal megjelölni

Rindy Sam esete, aki 2007-ben csókkal fejezte ki hódolatát Cy Twombly Phaedrus című festménye iránt. A probléma csak az volt, hogy előtte alaposan kirúzsozta magát. „Amit tettem, a szeretet megnyilvánulása volt, nem is gondolkodtam, amikor megcsókoltam. Azt hittem, a művész érteni fogja” – mondta később a bíróságon Sam, aki maga is művész volt, így sejthető, hogy valójában nem is hirtelen felindulásból követte el a rúzsfoltot hagyó csókot, inkább egyfajta alkotói gesztusnak szánta. Az ítélet szerint végül szimbolikus, egy eurós kártérítést kellett fizetnie Twomblynak.

01 April 2022, Hessen, Frankfurt/Main: Participants in a press conference stand behind the exhibit "Porcelain Urinal (1917/1964)" by French artist Marcel Duchamp (1887-1968) at Frankfurt's Museum of Modern Art (MMK). The exhibition "Marcel Duchamp" will present almost 700 works by the artist from all creative phases from 1902 to 1968 from April 1 to October 3, 2022. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Mire való egy piszoár?

Az éjszakai szórakozóhelyeken nem példátlan, hogy bántódása esik a piszoároknak, az meg végképp nem, hogy rendeltetésszerűen beléjük vizelnek az emberek. Az viszont jókora botrányt kavart, amikor ugyanezt a művészet történetének leghíresebb piszoárjával, Marcel Duchamp Forrásával próbálta megtenni valaki. Pierre Pinoncelli francia performansz művész 1993-ban belevizelt a dollármilliókat érő piszoárba, majd egy kalapáccsal is le akart sújtani rá. Utóbbi nem sikerült, de az eset miatt pénzbírságot és egy hónapos börtönbüntetést kapott. Ez azonban nem tántorította el, egy 2006-os párizsi kiállításon újra kalapáccsal támadt Duchamp művére, és ezúttal le is tört belőle egy darabot, ám ezt utána helyrehozták.

American artist Robert Rauschenberg (1925 - 2008) during an exhibition of his work at the Museum of Modern Art, New York, New York, March 1977. (Photo by Jack Mitchell/Getty Images)

Radírral teremteni

A pop art egyik vezéralakja, Robert Rauschenberg az 50-es években volt „radírozós” korszaka: egy ponton híres festő kollégájától, az absztrakt expresszionista Willem de Kooningtól kért egy képet, amit kiradírozhatna. Az eleinte nem túl lelkes de Kooning végül adott neki egy felejthetőnek ítélt rajzot, így született meg a Kiradírozott de Kooning rajz című 1953-as mű, ami a saját jogán is a modern művészet kanonizált alkotása lett, pedig csak homályos ceruzafoltok láthatók rajta.

Sotheby's employees pose with the newly completed work by artist Banksy entitled "Love is in the Bin", a work that was created when the painting "Girl with Balloon" was passed through a shredder in a surprise intervention by the artist, at Sotheby's auction house in London on October 12, 2018, following the work's sale. The buyer of a work by street artist Banksy that was partially destroyed moments after it sold has gone through with the purchase, Sotheby's auction house said on October 11, 2018. The painting "Girl with Balloon" was passed through a shredder hidden in the frame just after it went under the hammer last week for £1,042,000 ($1.4 million, 1.2 million euros). The modified version has now been certified by Banksy's authentication body Pest Control as a new piece of work in its own right, entitled "Love is in the Bin". (Photo by Ben STANSALL / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION

A magát ledaráló kép

Az anonim street art művész, Banksy Girl With Balloon (Lány léggömbbel) című képe 1,2 millió euróért kelt el egy 2018-as árverésen, ám a kép keretébe épített vágószerkezet még ott a helyszínen csíkokra aprítani a mű jelentős részét. A mai napig nem tisztázott, hogy az aukciós ház tudott-e a trükkről, de Banksy az árverés után közölte, hogy szándékos volt a kép felszabdalása, amivel megszületett a Love is in the Bin (Szerelem a kukában) című új alkotás. A kép akkor a legdrágábban eladott Banksy-mű lett, de a képrombolás marketingértékét mutatja, hogy pár évvel később rekordáron, 18,6 millió fontért kelt el a félig elpusztított kép.