Még nem regisztráltam

Kult

Süsütől a komor kommunista apukáig – a 90 éves Bodrogi Gyula 9 emlékezetes filmszerepe

Zsuzsa Varga
Zsuzsa Varga

Bodrogi Gyula huszonkét évesen kapta első filmszerepét, de már a Színművészeti Főiskolán annyira érdekelték a filmek, hogy osztálytársaival keretestől kitört egy ajtót, mikor nem akarták beengedni egy amerikai film vetítésére, máskor meg felállt egy marxista előadáson, és bejelentette, hogy nem maradhat tovább, mert moziba kell mennie. Kilencvenedik születésnapja alkalmából a televíziós és filmes szerepei közül válogattunk.

Neked melyik a kedvenc Bodrogi Gyula-szereped?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

6 szavazat.

Süsü, a sárkány (1977-1984)

Nincs szerep, amely jobban összeforrt volna Bodrogi jellegzetes orgánumával, mint Süsüé. A sárkányszempontból túl kevés fejjel rendelkező, emiatt kiközösített zöld lény elképzelhetetlen a színész hangja nélkül. A Süsüről szokás azt gondolni, hogy hungarikum, amelyet Csukás István talált ki, ám valójában a szerb Miroslav Nastosijevic rádiójátékáról van szó, amelynek már a magyar változatában is Bodrogi adta a sárkány hangját.

Szerencsés Dániel (1983)

Bodrogi sok vidám vagy bohókás szerepe között meg-megbújik egy-két negatív karakter is, például a Szerencsés Dánielben alakított édesapa, a kegyvesztett kommunista, aki minden bizonnyal a színész egyik legkevésbé szerethető karaktere. Sándor Pál ikonikus színészekkel telezsúfolt filmje az 1956-os forradalom utáni kivándorlási hullámról szól, és az örök kérdésről: menni vagy maradni?

Linda (1984–2002)

A Linda a nyolcvanas évek egészen szürreális, mégis végtelenül szórakoztató képződménye volt, a karatés rendőrlány története az évtized egyik slágersorozata lett. Bodrogi ebben Linda apját játssza, egy bohókás színészt, akinek komoly fenntartásai vannak lánya karrierválasztásával kapcsolatban.

Csak semmi pánik (1982)

A Csak semmi pánikban Bujtor István és Kern András Ötvös Csöpiként és Kardos dokiként próbálja már nem először megidézni magyar viszonylatok közt a Piedone-filmeket. Bodrogi a magyar komédiás hagyományokban oly népszerű karaktert alakítja: a kapatos, inkompetens, de szórakoztató hadnagyot, aki tökéletes kontrasztul szolgál a méreteiben, szellemi és fizikai képességeiben is bőven fölémagasodó Ötvös Csöpi mellett.

Húsz óra (1965)

Fábri Zoltán húsz órába sűrítette a második világháborút követő húsz év magyar valóságát. Sánta Ferenc könyvét adaptálva megalkotta a magyar filmes új hullám egyik legfontosabb sarokkövét, amelyben egy kis vidéki faluban eldördül egy fegyver, mégsem egy bűnügyi nyomozást látunk, inkább a kimondatlan traumák feltárását – a Rákosi-korszakét és ’56-ét.

Szépek és bolondok (1976)

Szász Péter filmjét az akkori újságcikkek rögtön a Régi idők focijához hasonlították, a történet ugyanis Ivicz Istvánról (Kállai Ferenc), a végtelenül becsületes futballbíróról és két partjelzőjéről, a nőcsábász Gadácsiról (Andor Tamás) és a svindler Fedákról (Bodrogi) szól, akik hétvégente vidéki meccseket vezetnek és arról álmodnak, hogy egyszer majd ír róluk a Népsport.

Világszám! (2004)

Koltai Róbert 2004-ben bemutatott filmjében csak az nem szerepelt, aki nem akart: pont Bodrogi maradt volna ki? A színész-rendező Dodó és Naftalin, a két bohóc-testvérpár évtizedeken átívelő, keserédes történetét meséli el, s bár Bodrogi mindössze pár percre tűnik fel, ennyi idő alatt is beleég a néző agyába, ahogy tetőtől talpig bohócjelmezben megver egy gyereket, majd elénekli a film főcímdalát, a Dés László által szerzett A bohóc a királyt.

Házasságból elégséges (1961)

Egyik első főszerepét a Wiedermann Károly által rendezett Házasságból elégséges című vígjátékban kapta, ami azért is különleges az életművében, mert a fiatal házasok csetlés-botlását bemutató történetben akkori felesége, Törőcsik Mari volt a partnere, akinek ráadásul előző férje épp a rendező volt. Szöszi és Árpi tizennyolc évesen kötnek házasságot, meg is gyűlik a bajuk a felnőttködéssel és a házas élettel, de azért végül becsületes romkom karakterekhez híven megtalálják az összhangot.

Hattyúdal (1963)

Keleti Márton a magyar filmtörténet megkerülhetetlen rendezője, legendás játékfilmje, a Hattyúdal egyszerre mély és szórakoztató. Hiába tragikus a roskadozó házikóban éldegélő csavargóbanda sorsa, a film könnyed humorral meséli el a történetüket. Az ikonikus betétdalokat, köztük a híres Villa Negra románcát Garai Gábor írta, és a filmben Bodrogi is megmutathatta énektudását.