Még nem regisztráltam

Kult

Gangnam Style, Ketchup Song, Teenage Dirtbag – a kétezres évek legnagyobb egynyári slágerei

Polák Zsóka
Polák Zsóka

Hónapokon át folytak a csapból, esetleg dúdoltuk is őket, pedig ma már nemhogy másik dalt, de sok esetben az előadóról sem tudnánk két mondatnál többet felidézni. 2000 óta akadt több olyan dal is, amelyet egy ideig mindenki fejből fújt, aztán szépen lassan kikopott a köztudatból, az előadó pedig azóta sem tudta megismételni a példátlan sikert – ki eltűnt a süllyesztőben, ki egy adott réteg számára lett csak igazi sztár, kinek pedig azóta sem sikerült újabb világszenzációt írnia. Ettől függetlenül időről időre újra előkerülnek egy-egy buliban, filmben, erős nosztalgiát hozva magukkal.

Neked melyik a kedvenc egynyári slágered a kétezres évekből?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

10 szavazat.

Lumidee: Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh)

Ahogy ezen a listán sokan, Lumidee is tipikusan az a jelenség volt, aki piszkosul fiatalon jött, berobbant, már debütáló albuma legelső számával berobbant a rádiókba és a toplistákra, majd soha többé nem hallottunk róla. A 19 évesen a Never Leave You című számmal lett hirtelen népszerű, ám mivel valószínűleg nem akad élő ember a világon, akinek erről bármi beugorhat, a refrén talán ismerősebb lehet: Uh Oooh, Uh Oooh alcímmel látták el a dalt a könnyebb megjegyezhetőség érdekében, egyszeri hallgatás után az ember meg is érti, miért. Az énekesnő a siker után olyannyira nem tudott kilépni annak árnyékából, hogy néhány évvel elhagyta Amerikát, és Európában próbálkozott. Inkább kevesebb, mint több sikerrel, a legnagyobb ezek közül a Dance című száma Fatman Scooppal, ami a 2006-os focivébé egyik dalaként futott.

Crazy Town: Butterfly

Aki belehallgat a Red Hot Chilli Peppers Pretty Little Ditty című dalába, annak nem káprázik a füle, ha a Butterfly jellegzetes dallamát véli felfedezni benne. Az 1995-ben alakult zenekar ezt vette alapul a dal megalkotásához, Anthony Kiedisék nevei fel is tűnnek a szerzők közt. 2001 nyarán világszinten óriási sláger volt a Butterfly, amely azóta sem kopott ki a bulik retrószekciójából – nem úgy mint maga a zenekar. A Crazy Town két évvel a siker után fel is oszlott, 2007-ben újra összeálltak, majd miután többszörös tagváltásokon ment át a zenekar, jelenleg Crazy Town X néven ténykednek.

Psy: Gangnam Style

Bár Dél-Koreában még mindig óriási sztár, a nemzetközi porondon Psy tipikusan az a ritka gyöngyszem, aki nem a megszokott közegből érkezett, mégis szenzáció lett. A Gangnam Style azonban még ennél is nagyobbat futott 2012-ben: elsőként érte el az egymilliárd megtekintést YouTube-on, hamarosan már a világ vezetői – köztük Obama is – a híressé váló táncot táncolták, sőt, politikai állásfoglalásként is használták, amikor Aj Vej Vej bilinccsel a karján táncolva üzente így azt, hogy Pekingben elhallgattatják a máshogy gondolkodókat. A kínai művész parodizált, holott már maga a Gangnam Style is paródia volt: Psy a szöuli újgazdagok rongyrázását parodizálta ki vele. És míg ember legyen a talpán, aki több Psy-dalt tud felsorolni, az énekes a hazájában továbbra is óriási ikon, aki a zenélés mellett saját szórakoztatóipari céget is visz.

Wheatus: Teenage Dirtbag

A Wheatus slágere simán elfért volna bármelyik Amerikai pite-film zenéi között, és ha esetleg az ember memóriájában mégis felsejlene a dallamok hallatán Jason Biggs arca, az sem véletlen. A 2000-ben megjelenő első kislemezük klipje ugyanis akár egy Amerikai pite-kisfilm is lehetne: Biggs és Mena Suvari is szerepel benne, ráadásul egy lúzer középiskolásról szól, aki Iron Maiden-koncertre vinné az áhított csajt. A dalt azóta több sorozatban is felhasználták, új slágert azonban nem sikerült az egyébként máig aktív zenekarnak írnia.

Gotye feat. Kimbra: Somebody I Used to Know

Gotye és Kimbra slágerére igazi nomen est omen-jelenség, hisz amint meghalljuk a dallamát rémlik, hogy régen a csapból is ezt folyt, de tulajdonképpen fogalmunk sincs, mi van most az ausztrál énekessel. Wouter André De Backer, vagy ahogy a világ megismerte, Gotye 2011-ben adott a világnak új szakítóhimnuszt, a Somebody I Used to Know tényleg kimoshatatlan volt a fülekből. Ehhez kellett az is, hogy ugyan egy ausztrál tévéshowban mutatta volna be először a dalt, egy héttel korábban kiszivárgott és elterjedt, később a hivatalos megjelenést és a klipet követően lett világszinten slágert. De Backert agyonnyomta a siker súlya, 2014-ben bejelentette, többet nem lép fel Gotye-ként, azóta más projektekre koncentrál.

LMFAO: Party Rock Anthem

Ahogy az a címéből is látszik, partihimnuszt szándékozott írni az LMFAO, és sikerült is nekik. Az idétlen szemüvegeikről és mikrofonhajaikról könnyen felismerhető duó előbb a Los Angeles-i houseszcénában vívott ki hírnevet, majd magasabbra törtek. 2011 nyarára második albumuk már említett dala toplistavezető lett rengeteg országban, nehéz volt olyan bulit találni, ahol legalább egyszer nem játszották volna le a dalt. Akár azt is lehetett gondolni, hogy ők lesznek a partiszcéna nagy urai, ám egy évvel később, 2012-ben máris bejelentették, hogy határozatlan időre felfüggesztik az LMFAO működését, mert úgy érzik, más irányba tart mindkettejük karrierje – azóta sem álltak össze újra.

Daniel Powter: Bad Day

A Bad Dayt Daniel Powter már 2002-ben megírta, de egészen 2005-ig nem talált olyan kiadót, aki megjelentette volna a dalt. 2004-ben azonban a Coca Colánál felfigyeltek a dalra: a karácsonyi reklámuk francia változatában ez volt a zene. Annak ellenére, hogy a megjelenés évében a kritikusok semmi extrát nem fedeztek fel Powter debütáló albumában, sablonosnak és túl univerzálisnak nevezték azt, Európa-szerte óriási siker lett. A dallal és az albummal egy rakás díjra jelölték, még a Grammyre is, amelyet végül nem nyert el, az MTV VMA-n viszont az év albuma díjat ő kapta. A kanadai énekes ahogy jött, úgy el is tűnt, pedig azóta három albumot is kiadott, azokkal viszont már nem tudott labdába rúgni.

Las Ketchup: The Ketchup Song (Asereje)

A kétezres évek új Macarenája a The Ketchup Song lett, amihez kézrázós koreográfia is dukált, és ami 2002 nyarának slágere lett. Érdekes módon azonban épp az amerikai piacra nem tudott betörni, ahol csupán az 54. volt a legjobb helyezése a Billboard toplistáján. A dal címadását nem gondolták túl: dal cselekményének a ketchuphoz nem sok köze van – egy Diego nevű férfiról szól, aki egy nightclubban táncol –, pusztán csak a 2001-ben alakult zenekar nevére, a Las Ketchupra utal, de nem is ez az a cím, amiről mindenki megjegyezte a dalt. Az Asereje ugyancsak nem kecsegtet további mondanivalóval, egy halandzsa szóról van szó, így mély mondanivalót nem érdemes belelátni a spanyol sorokba. A zenekar ahogy jött, úgy el is tűnt, pedig kisebb kihagyásokkal a mai napig aktívak

Ylvis: What Does The Fox Say?

2013-ban nem volt égetőbb kérdés a bulikban, minthogy milyen hangot adhat ki egy róka, amelyre viszont az ennek feltárására írt dal nem adott választ. A norvég Ylvis nevű humorista duó eredetileg azért írta a számot, hogy a hazájukban kifejezetten népszerű műsoruk, az I kveld med Ylvis harmadik évadát népszerűsítsék. Az abszurd dalhoz készített még abszurdabb videóval aztán az internet tette is a dolgát, villámgyorsan ért el 100 millió megtekintést annak ellenére, hogy a duót alkotó Ylvisåker-testvérpár sosem szánta nemzetközi piacra a dalt. Ylviséket egy ideig mindenhova hívták, aztán a nemzetközi porondon szép lassan elült körülöttük a hírverés, Norvégiában továbbra is töretlen népszerűségnek örvendenek.

Calling: Wherever You Will Go

Azonnal slágerrel indította karrierjét a Calling, a Wherever You Will Gót azóta sem igazán lehet levakarni az esküvők, szalagavatók és romantikus pillanatokat aláfestő zenék lejátszási listájáról. A 2001-ben megjelenő dal óriási siker volt az Egyesült Államokon belül és azon kívül is, népszerűségét tovább tetézte hogy olyan alkotásokban csendült fel, mint az Igazából szerelem vagy a Smallville. A Calling három évvel később került a legközelebb hozzá, hogy újabb slágert írjon, amikor második albumuk dala, az Our Lives felcsendült a 2004-es nyári olimpia záróceremóniáján, de mégsem épült be a köztudatba. A zenekar többször felbomlott, jelenleg aktívak, de az eredeti felállásból már csak az énekes, Alex Band maradt.