Még nem regisztráltam

Kult

Duna Aréna, Makovecz, Lehel csarnok – Magyarország legmegosztóbb épületei

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Az építészet az elmúlt évszázadokban mindig megosztotta az embereket: voltak, akik az előző korstílust sírták vissza, mások szíve viszont az éppen kialakuló új, egyre nagyobb házak felé húzott. Végignéztünk Magyarország nagy- és kisvárosain, és összegyűjtöttünk néhányat a legmeglepőbb, megosztó épületek közül, hogy végre kiderülhessen: melyik az, amit mi, magyarok a legkevésbé szeretünk.

Számodra melyik alábbi épület a legsokkolóbb?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

36 szavazat.

Cetből Bálna

A Közraktárak megmaradt két épületének összevonásával, Kas Oosterhuis és Lénárd Ilona építészirodája által 2013-ra életre hívott, CET-ből rövidesen Bálnára átkeresztelt épület az elmúlt tíz évben leginkább kihasználatlanul állt, csak néhány vendéglátóhely, csekély forgalmú bolt, illetve a kormánypárt használta. Megérte tehát üvegcsövet költöztetni a város közepére?

A Duna Aréna

A 2017-es vízi világbajnokságra épült Duna Aréna különböző látványtervein csinos épületek látszottak, a NAPUR architect által tervezett végső verzió viszont nem szimplán csak 43 milliárdba került, és a megnyitó előtt máris beázott, de sokak szerint úgy néz ki, mint egy ipari csarnok. Vagy egy ennyi pénzből született sportuszoda akár ilyen is lehet?

A győri síugró sánc

Három évvel ezelőtt a győri polgármester kijelentette: ideje lenne lebontani a Győri Nemzeti Színház épületét, ami egyébként nemcsak ormótlan, de rontja a városképet, és a győriek sem szeretik. A Vincze Kálmán tervezte, 1978-ban átadott, oldalán Victor Vasarely-munkát rejtő, sokak által egy síugró sánchoz hasonlított épület ugyanakkor a hetvenes évek magyar modernjének fontos, kreatív megoldásokkal teli alkotása. De vajon tényleg sokan gyűlölik?

A ferde kupolák

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem piliscsabai kampusza (1995-2001) Makovecz Imre legnagyobb épületegyüttese: az előadókat – köztük a színházteremként is használható központi termet –, egy diákklubot, illetve adminisztrációs tereket magában foglaló egyetemi épületcsoport képét a ferde kupolák uralják, elhelyezkedése azonban nem épp a legjobb, sőt, az intézmény 2020 végi Budapestre költözése óta az egész üresen áll. Kellett ekkora befektetés az ezredfordulós Magyarországnak?

Mindenből egy kicsi

A józsefvárosi Kiss József utca 7. hosszú időn át egy vakolatát vesztett, átlagos kétemeletes házként álldogált, az épp húsz éve véget ért, Dr. Markó Balázs tervei szerint folyt átépítés után azonban furcsa keverékké vált: nem csak egymáshoz tapasztott LEGO-elemekké, de magasabbá is vált. Biztos, hogy jó ez így?

A Kádár-szendvics

A Műcsarnokot is jegyző Kauser Gyula munkájaként 1887-ben született Rákóczi út 52-t nem Budapest ostroma, hanem a kora Kádár-kor formálta át: előbb a földszintjét fúrták át egy árkádsorral (1957), majd a tetejére ragasztottak két emeletet (1965). Az összkép minimum furcsa, de vajon rosszabb ez a lista többi darabjánál?

Makovecz a belvárosban

A hosszú karrierje során számtalan érdekes vagy meglepő épületet jegyző Makovecz Imre saját építésziroda, a Makona számára rajzolta át a pesti belváros egyik, 1867 óta álló egyemeletes házát: öt timpanont ragasztott rá. Jó ötlet volt?

A kolostorba ékelt könyvtár

Kecskeméten, a ma a Zeneakadémiához tartozó Kodály Intézet könyvtáraként 1978-ban született meg Kerényi József Péter lábakon álló, nyolcszögletű színezett üvegeivel a város központja felé néző könyvtár, aminek állapota az elmúlt évtizedekben gyorsan romlott, megmentése helyett azonban végül részleges újjáépítésére kerül majd sor. Fel kellett volna újítani? Mást kellett volna építené a helyére?

A nyíregyházi ufó

A nyíregyházi művelődési központ pályázatán 1970-ben győztes Bán Ferenc munkája végül tizenegy évvel később, 1981 novemberében nyitotta meg a kapuit, majd vált azonnal a város egyik jelképévé. A négy pilléren nyugvó, 2009-ben helyi védelemhez jutó épületet 2013-2015 közt bővítették, lényege azonban megmaradt. Mégis le kellett volna inkább bontani?

Budapest, 2021. július 20.
A lebontott Lehel téri piac helyén ifjabb Rajk László tervei szerint 2002-ben felépült vásárcsarnok, a Lehel Csarnok amelyet a népnyelv Kofahajónak nevezett el a fõváros XIII. kerületében a Lehel téren. A városrész az Angyalföld elnevezést feltehetõen a korábban a Rákos-patak mellett található Ördögmalomról kaphattta, amely elõször Ördögföld volt (Teufelsfeld), amelyet a pesti népnyelv játékosan Angyalföldre (Engelsfeldre) változtatott.
MTVA/Bizományosi: Róka László 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

A kofahajó

Az egykori Váci úti temető, majd utóda, a száz éven át működő szabadtéri piac helyén született posztmodern csodát a díszlettervezőként (Megáll az idő, A torinói ló, Saul fia, 1945, Akik maradtak), grafikusként és építészként is fontos ifjabb Rajk László, a demokratikus ellenzék egykori ikonja tervezte, formájával sokan azonban máig nem tudnak megbarátkozni. De tényleg nem illik a városképbe?