Még nem regisztráltam

Kult

Megszelídítette Brandót, ellentmondott Hitchcocknak és felnevelte Supermant – a százéves Eva Marie Saint 10 emlékezetes filmje

Top24
Top24

Csütörtökön ünnepli századik születésnapját Eva Marie Saint, alighanem az utolsó klasszikus hollywoodi filmsztár, aki még köztünk van. Oscar-díjas szereppel mutatkozott be a moziban Marlon Brando oldalán, később forgatott Paul Newmannel, Cary Granttel, Yves Montand-nal és Tom Hanksszel is. Átélte a régi Hollywood összeomlását és Új-Hollywood felemelkedését, hogy aztán a digitális öröklétben találkozhasson újra első partnerével. Közben, mintegy mellékesen, meghatározó színésznője maradt az amerikai televíziózás bő fél évszázadának is. Tíz filmen keresztül mesélünk erről a kivételes nőről.

Szerinted melyik a százéves színésznő legemlékezetesebb alakítása?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

5 szavazat.

A rakparton (1954)

Első mozifilmes szerepében mindjárt Marlon Brando mellett alakította a naiva Edie-t, aki a minden értelemben piszkos, rakparti, melós közegben is úgy gondolja, illene törődniük egymással az embereknek. Végül még Brandót, a Vadat is megszelídíti. A szerepért Eva Marie Saint Oscar-díjat kapott, amit mindenórás terhesen vett át, két nappal később pedig meg is született a fia.

NBCU Photo Bank/NBCUniversal via Getty Images

Our Town (1955)

A tévés adaptációként készült Our Townról elég annyit mondani, hogy Saint partnerei itt Paul Newman és Frank Sinatra voltak. A színésznő aztán pályája végéig rendszeresen vállalt tévés szerepeket is a mozifilmek mellett, ennek köszönheti, hogy Los Angelesben, a Hollywood Boulevard-on két csillaga is van: egy a mozis, egy pedig a televíziós sikerei miatt.

That Certain Feeling (1956)

Az ötvenes évek közepén furcsamód két képregényrajzolókról szóló zenés-romantikus vígjáték is megjelent, a Művészpánik mellett sokan nem is emlékeznek már a That Certain Feelingre, pedig Eva Marie Saint Bob Hope-pal és George Sandersszel évődött benne. Előbbi férfisztár játszotta a sikertelen képregényrajzolót, Saint különvált férjét, utóbbi pedig a nagymenő képregényrajzolót, Saint jövendőbelijét. Ilyen is van, egy nő, aki csak képregényalkotókhoz szeretne hozzámenni!

A Hatful of Rain (1957)

Az ötvenes évek rendezői egyre többször próbáltak kibújni a cenzúra korlátozásai alól, és különböző tabutémákat is feldolgoztak. Az A Hatful of Rain egy morfiumfüggő koreai háborús veteránról (Don Murray) szól. Saint a gyanakvó, ráadásul állapotos feleséget játssza, aki eleinte azt hiszi, férjének viszonya van, amíg rá nem jön, hogy Johnny nem egy másik nő, hanem a drog markába került.

Észak-északnyugat (1959)

Az évtized végén Eva Marie Saintet is elérte a fiatal, szép, szőke színésznők sorsa: felfigyelt rá Alfred Hitchcock. Az Észak-északnyugat a „tévedésből üldözőbe vett kisember” hitchcocki alaptörténetének könnyed és akciódús kidolgozása, ami nélkül sosem indult volna el a James Bond-sorozat. Csakhogy a titkos ügynök itt nem férfi, hanem nő, és Eva Marie Saint alakítja, aki sem előtte, sem később nem került ilyen közel a femme fatale karakteréhez.

36 óra (1964)

Közönségfilmhez képest a 36 óra témája meglehetősen komor. Főhőse egy sebesült amerikai katona, aki a normandiai partraszállás előtt kómába esik, és hat évvel később, egy angol kórházban ébred. Saint ápolónője próbálja őt visszahozni az életbe, és felidézni, mi történt vele a csatatéren. A film szólhatna a háború utáni újrakezdésről is, de inkább a hatvanas években kibontakozó alműfaj, a paranoiathriller felé kanyarodik. Lehetséges lenne, hogy ez Eva Marie Saint ritka gonoszszerepeinek egyike?

Grand Prix
1967
Real John Frankenheimer
Eva Marie Saint
James Garner.
Collection Christophel / RnB © Cherokee Productions / Douglas and Lewis Productions / Joel Productions (Photo by Cherokee Productions / Douglas a / Collection ChristopheL via AFP)

A nagy verseny (1966)

John Frankenheimeré volt az első nagy költségvetésű, fikciós produkció a Forma-1-ről, a hősszerepben egy rebellis francia Ferrari-pilótával (Yves Montand alakításában), körülötte pedig amerikai, angol és olasz ellenfelekkel. Valamint az elmaradhatatlan szerelmi szállal, amelyért Eva Marie Saint felelt, és becsületére legyen mondva, sikerül megtartania a közönség figyelmét a pályán kívül játszódó jelenetekben is.

A lopakodó hold (1968)

A lopakodó hold egy apacs táborból kimentett anyáról és fiáról szól, akit a Gregory Peck által játszott felderítő kísérne hazáig. A gond csak az, hogy a fiú apja egy Salvaje nevű apacs vezér, aki vissza akarja kapni a gyereket, és ha kell, végez mindenkivel, aki az útjába áll. A színésznőt itt már nem fruskaként, hanem tapasztalt és sokat szenvedett asszonyként látjuk, aki számos titkot őriz: mit tett vele Salvaje, az apacs férje, és mit érez Peck felderítője iránt?

Alma a fájától (1986)

Minden színésznő karrierjében eljön a pont, amikor már csak mások anyját játszhatja, de Eva Marie Saintnek legalább Tom Hanks jutott filmes fiúgyermekként. Történet szerint a fiú frissen különvált, idősödő szüleinek igyekszik érzelmi támaszt nyújtani. Az apát az előző nemzedék népszerű komikusa, Jackie Gleason játssza utolsó filmszerepében, Saint feladata így az volt, hogy némi komolyságot csempésszen a két, bohóckodásra hajlamos férfi történetébe.

Superman visszatér (2006)

Kocsmakvízbajnok legyen a talpán, aki fejből megmondja, melyik filmben játszott újra együtt A rakparton után Eva Marie Saint és Marlon Brando! A válasz a Superman visszatérBryan Singer zsákutcás Superman-változata, ami azért a szuperhős későbbi filmes fellépései felől visszanézve nem is sikerült olyan rosszul. Például azért nem, mert benne volt Eva Marie Saint, aki Martha Kentet, az égből pottyant kisfiú nevelőanyját alakítja apró, de méltóságot sugárzó mellékszerepében (Brando persze csak digitálisan van jelen, felléptetése afféle főhajtás a ’78-as Superman előtt, amelyben a szuperhős apját játszotta).