Még nem regisztráltam

Kult

Nekrofília, nemi erőszak, kannibalizmus – az egyik korai Csipkerózsika-történet maga a horror

Anna Csákó

A Walt Disney által megfilmesített verzió se semmi, de ahogy haladunk vissza az időben, a Grimm testvérek és Charles Perrault által jegyzett történetnél is találhatunk vérfagyasztóbbat, méghozzá az olasz Giambattista Basile tollából a XVII. század első felében. Toplistánkban a Ranker.hu cikke alapján azokat a pontokat mutatjuk be, amelyek egyenként is elegendők ahhoz, hogy gyerekmese helyett horrorként tekintsünk az eredetileg Nap, Hold, Tália címen ismert alkotásra, melyben Tália és Csipkerózsika közt gyakorlatilag egyenlőségjel tehető ki.

Szerinted melyik a legdurvább?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

5 szavazat.

Csipkerózsika halott

Semmiféle hosszú álom és Sleeping Beauty (magyarul Alvó Gyönyörűség) nem kerül szóba, és Táliát nem is egy elátkozott orsó szúrja meg, hanem egy mérgező lenszál fúródik a körme alá, amitől „holtan esik össze”.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A halott nő kihordja a gyermekeit

Miután a király meggyalázza Tália holttestét, abban mégis képes megfoganni a Nap és Hold nevű ikerpár, akik tündérek segítségével jönnek világra.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A király nekrofil

Vagy szimplán erőszaktevő, de az tény, hogy egy öntudatlanul fekvő nő ébreszt benne szexuális vágyat, akinek látványától elsírja magát, „leszakítja szerelmük első gyümölcsét”, majd hazatér a királyságba, és a birodalom bajos ügyei miatt nem is gondol a történtekre.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A főgonosz egy megcsalt feleség

A legtöbb történetben Demóna egy velejéig romlott gonosztevő, és bár Basile meséjében sem válik szimpatikus szereplővé, karakterének indíttatásait valamelyest árnyalja, hogy férjének van egy másik családja is.

Megerőszakolt halottból szerető

A királynak több mint 9 hónap után eszébe jut, hogy egy elhagyatott kastélyban megrontott egy öntudatlan nőt, és visszatér a tett helyszínére – ahol ezúttal ébren találja Táliát, két gyermekük társaságában. Boldogan meséli el a nőnek, hogy s mint történt köztük, amitől csak „barátságukat szorosabb kötelék fűzi össze”.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A halott nő az ujjából szoptatja a gyermekeit

A tündérek Tália mellére helyezik az újszülött ikreit, de egyszer véletlenül az anyjuk ujját kezdik el szopni, és kiszívják belőle a lenszálat – aminek hatására az addig halott édesanyjuk újra tudatára ébred, és kérdés nélkül azonnal szoptatni kezdi gyermekeit.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

Tanulság

A Giambattista Basile meséjének végére írt kétsoros tanulság nagyjából ekként fordítható le:

„Akinek szerencséje van, lefeküdhet az ágyba,
az áldás így is fejére száll.”

Ez mind szép, a jó sorsunkat nem aludhatjuk át, csak kérdés, az szerencsének minősül-e, ami Táliával történik.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A királyné megeteti a mostoha gyerekeit az apjukkal

Legalábbis a megcsalt feleség erre kéri a szakácsot, azonban annak nincs szíve megölni az ártatlan gyermekeket, így bárányokat tálal helyettük – ezt viszont a királyné nem sejti, miközben arra buzdítja a királyt, hogy egyen csak tovább.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

A királyné máglyát készít férje szeretőjének

Természetesen azzal a szándékkal, hogy halálra égesse. Tália arra kéri a királynét, hogy egyesével megszabadulhasson a ruháitól – így nyerve magának időt –, majd szeretőjének sikongatása hallatán a király megtalálja őket, és közbelép.

Walt Disney Productions / Collection Christophel / AFP

Boldogan élnek, míg újra meg nem halnak

A legtöbb mese így ér véget, csak itt ezt nehéz elképzelni olyan traumák sorozata után, ami a családot érte – Táliát álmában megrontják, gyermekei a magzati korukat egy halott nő hasában töltik, és a király kivégezteti az előző feleségét, hogy a megerőszakolt szeretőjével állhasson oltár elé.