Még nem regisztráltam

TechTud

Mirelit, konzerv, fánk, hamburger – ételek és italok, amiket nem kéne túlzásba vinnünk

Anna Csákó

Alakformázás, hitbéli meggyőződés vagy épp családi szokások mentén sokféle diétára esküdhetünk, hogy segítesenek egy egészségesebb élet kialakításában és meghosszabbítsuk várható élettartamunkat. Az alábbi listában olyan ételeket és italokat gyűjtöttünk össze, amelyeknek elhagyását a legtöbb dietetikus csak ajánlani tudná.

Neked melyiktől lenne a legnehezebb megválnod?

A lista elemeit (bejelentkezés után) a mellettük található nyilakkal vagy drag&drop módszerrel tudod rendezni. Ha véglegesnek érzed a rangsorod, nyomj a Mentés gombra.

10 szavazat.
Oliver Strewe / Getty Images

Péksütemény

A fehér lisztből készült termékek helyett a „szénhidrátcsökkentett” vagy „fitness” címkével ellátott péksüteményekkel sem járunk sokkal jobban, ha gyorsan felszaladó plusz kilóktól óvnánk meg magunkat.

Jacobs Stock Photography Ltd / Getty Images

Mirelit ételek

Óriási találmány, hogy a gyomrunkba már nem férő ételnek nincs szükségszerűen a kukában a helye, de a mirelit kajákkal érdemes csínján bánni – az ultrafeldolgozott termékek, mint például a mirelit pizza, jelentősen növelik a rák kialakulásának kockázatát.

Kummer János / 24.hu

Felvágott

A WHO által már jó ideje megnyerték a rákkeltő élelmiszereknek járó besorolást, az összes többi feldolgozott hústermékkel karöltve.

Farkas Norbert / 24.hu

Alkohol

Az alkoholfogyasztásnak is lehetnek előnyei, de általában nem ezek nyomnak többet a mérlegen, sőt.

Varga Jennifer / 24.hu

Hamburger

Hamburger és hamburger közt is jelentős különbségek vannak – egy teljes kiőrlésű lisztből készült buci és zöldségfasírt messze nem ugyanazt a kategóriát képviseli, mint azok a gyorsétteremláncok kínálta feldolgozott húspogácsák, amik a bennük lévő adalékanyagoknak köszönhetően „megromlani” sem képesek (és ez az érv éppen nem mellettük szól).

Westend61 / Getty Images

Konzerv egytálétel

Nukleáris háború esetén mennyei mannává is válhatnak a konzerv kaják, de amíg ez nem következik be, esetek többségében jobban járunk, ha legfeljebb a biztonságérzetünk megtartásához tárolunk belőlük néhányat otthon, a mindennapi étkezésünk biztosítása helyett. A konzervdobozokból szervezetünkbe szivárgó biszfenol A (BPA) vegyület számos módon károsíthatja egészségünket.

Aleksandr Zubkov / Getty Images

Gabonapehely

Szinte a reggeli szinonimája, miközben a legtöbbel annak magas cukor- és szénhidráttartalma miatt ártunk az egészségünknek – kapásból a nap első étkezésénél.

seksan Mongkhonkhamsao / Getty Images

Üdítőital

Sokan víz helyett isznak magas kalóriatartalmú szörpöket, gyümölcsleveket és szénsavas üdítőitalokat, miközben a rendszeres üdítőital-fogyasztóknál gyakoribb a korai halál.

Fánk

Olaj, cukor, szénhidrát = az étel, amiért Homer Simpson gondolkozás nélkül eladta a lelkét (majd túljárt a sátán eszén).

Kummer János / 24.hu

Energiaital

A legnagyobb veszélyt a nagy cukor- és koffeintartalmuk jelenti, ráadásul kisgyerekek is megvásárolhatják és korlátlan mennyiségben ihatják.

Irina Marwan / Getty Images

Chips

Ropogtatásuk szinte azonnali függőséget okoz, aminek csak az vethet véget, ha elfogy az utolsó szem – épp ezért jobb le sem emelni a boltok polcairól. Túlzásba vitt fogyasztásuk nagyon magas só- és olajtartalmuk miatt elhízáshoz, szív- és érrendszeri betegségekhez, cukorbetegséghez, valamint rák kialakulásához is vezethet.